Jyder Mod Overflødige Motorveje 
JMOM.dk
 
 
  Oprøret i ådalen
 
JMOM blokerede byggeriet af Århus-Herning motorvejen fra den 31. maj til den 14. juni 2000 ved en bevidst fredelig, ikke-voldelig og åben aktion.
 
Dagbogsblade af Tom Vilmer Paamand 2001 - Gemt som historisk materiale :)
  
Introduktion 
Aktuelt  
Links  
Kontakt os  
 
Jydernes aktioner
Jydegryden
Det gyldne Bildæk
Vi lukker Direktoratet
Kunst uder broen
Trætopsaktionen
Blokaden i ådalen
 
-1-
Onsdag
31. Maj 2000
Alt arbejde blev aflyst
40 morgenfriske jyder mødte op til blokade, morgenkaffe og boller, der blev nydt med to store entreprenørmaskiner som borde. Omklamringen af maskinerne stoppede samtidig arbejdet med motorvejen, for da entreprenøren så det store opbud, aflyste han alt arbejde for i dag. entreprenøren tilkaldte ikke politiet, så alt forløb som det skulle.
Da risikoen for en konfrontation dermed var drevet over, nød aktivisterne det smukke vejr i den noget skamferede ådal, der nu er omdannet til byggeplads. Første blokade-dag var en succes, så optimismen er høj blandt aktivisterne og der blev snakket en del om at indrette en protest-lejr i dalen.
Blokaden vil blive fortsat fra på tirsdag efter de kommende helligdage. Området vil indtil da være under stadig overvågning for at stoppe eventuelle udgravninger udenfor de normale arbejdstider.
  
-2-
Torsdag
1. Juni 2000
Kristi Himmelfartsdag
 
-3-
Fredag
2. Juni 2000
Maskinerne kørte bort
entreprenøren kørte de fleste gravemaskiner væk fra området fredag, hvor der fortsat mangler en fire-fem dages arbejde. Bortkørslen blev selvfølgelig ikke blokeret af de fremmødte aktivister.
Med mindre gravningen bliver genoptaget før, er der morgensamling igen med kaffe og rundstykker ved næste arbejdsdags begyndelse tirsdag den 6. juni klokken 6:30 på adressen Silkeborgvej 932.
 
-4-
Lørdag
3. Juni 2000
Weekend
 
-5-
Søndag
4. Juni 2000
Weekend
 
-6-
Mandag
5. Juni 2000
Grundlovsdag
 
-7-
Tirsdag
6. Juni 2000
Vejdirektoratet opfordrer aktivisterne til at stoppe
Omkring 25 var mødt frem til blokaden tirsdag den 6. juni. entreprenøren kom som sædvanligt forbi et hurtigt smut for at tjekke fremmødet.
efter et par timer fik aktivisterne omsider officielt besøg fra selveste Vejdirektoratet. Det var Ib Jensen, tilsynsførende for Vejdirektoratet. Han nød en kop kaffe sammen med aktivisterne og diskuterede trafikpolitik. Det var hyggeligt, men hans budskab var klart: Aktivisterne skulle gå, ellers ville det blive nødvendigt at få os fjernet. Aktivisterne besluttede bagefter at fortsætte aktionen.
Blokaden fortsætter dermed de kommende dage. Der er fællesmøde på fredag. Og udgravningerne i ådalen er nu smykket med et flot "STOP" udført i natursten.
 
-8-
Onsdag
7. Juni 2000
Politiet advarer aktivister.
Politiet advarede onsdag formiddag aktivisterne om, at hvis de blokerede i morgen torsdag ville der være stor risiko for arrest, plettet straffeattest, bøder og erstatningsansvar.
Dagen var startet langsomt, for selv om Vejdirektoratets mand havde lovet at komme igen onsdag morgen, blev klokken ni før det var morgen for direktoratet.
Det var igen Ib Jensen, tilsynsførende for Vejdirektoratet, der mødte op til morgenkaffe. Han bad derpå aktivisterne forlade området, da politiet ellers ville blive tilkaldt. Aktivisterne besluttede fortsat at blive og Ib Jensen ringede efter ordensmagten.
Den mødte frem som et par høflige politibetjente, der dog ikke ønskede morgenkaffe. Betjentene kom diskret i en anonym hvid patruljebil og fik besked med hjem om, at aktivisterne ville fortsætte blokaden på god ikke-voldelig facon.
Ib Jensen fra Vejdirektoratet sagde, at aktivisternes blokade havde været betydningsløs, da arbejdet nok alligevel ville have ligget stille under de sidste dages regn, samt at entreprenøren så bare havde arbejdet på andre opgaver. Hvorpå han advarede om, at aktivisterne risikerer et større erstatningskrav for at stoppe arbejdet...
Blokaden fortsætter i morgen og der er fællesmøde om det videre forløb på fredag.
 
-9-
Torsdag
8. Juni 2000
Politiet kom ikke - blokaden fortsætter!
Politiet forstyrrede ikke dagens blokade. Aktivisterne lod dog for første gang siden 31. maj entreprenøren komme ind på pladsen! Han kom nemlig med en blokvogn og fjernede den sidste gravemaskine. Hermed er byggepladsen nu helt ryddet for udstyr.
Det pæne vejr blev brugt til at udbygge en stor stensætning, der nu siger "STOP MOTORVeJeN" med meterhøje bogstaver pænt udført i natursten i udgravningen.
Og så blev der planlagt en grill-fest fredag aften under parolen "Grill motorvejen!". Invitationen gælder i særlig grad de ansvarlige fra Vejdirektoratet og politiet - der måske kan lokkes med til en boccia-turnering.
 
-10-
Fredag
9. Juni 2000
Byggepladsen blev afspærret
en gigantisk lastbil bragte i dag et lille skilt frem til byggepladsen: "Adgang forbudt på byggepladsen for uvedkommende". Det var entreprenøren, der fik skiltet placeret på den midlertidige vej ned til udgravningerne - og vejen blev yderlige spærret med et festligt rødt-hvidt bånd.
Omkring 25 "vedkommende" og morgenfriske aktivister var som sædvanligt mødt frem fra klokken 6:30 til morgenblokade og fællesmøde.
Aktivisterne besluttede at fortsætte kampen. Næste fællesmøde bliver tirsdag morgen.

Vejdirektoratet og politiet brændte Grill-fest af!
en glad flok ulydige jyder nød sommer og grill-pølser på byggepladsen fredag eftermiddag og aften. Den planlagte boccia-turnering blev dog en slem skuffelse, da politiet og Vejdirektorat slet ikke dukkede op.
Turneringen blev afviklet alligevel med aktivister på alle hold, så nogle af aktivisterne måtte spille for henholdsvis "politi" og "Vejdirektorat". Resultatet blev en klar sejr til holdet "aktivister".
De sidste gæster forlod pladsen ved ni-tiden, da solen gik ned.
 
-11-
Lørdag
10. Juni 2000
Weekend
 
-12-
Søndag
11. Juni 2000
Pinsedag
 
-13-
Mandag
12. Juni 2000
2. Pinsedag
 
-14-
Tirsdag
14. Juni 2000
Politiet advarer: I morgen er det alvor!
Aktivisterne fik i dag en sidste advarsel af politiet, men blokaden fortsætter i morgen. Omkring 30 aktivister var mødt op til dagens blokade og fællesmøde. Ib Jensen fra Vejdirektoratet mødte også op. Han fik sig en lang snak med fællesmødet og opfordrede igen uden resultat alle til at forlade området.
Ib Jensen ville derfor tilkalde politiet. Desværre havde han glemt sin mobiltelefon - så han spurgte aktivisterne om han kunne låne en, for at de kunne blive arresteret!
Det lykkedes at fremskaffe en mobiltelefon og politiet rykkede ind. De venlige betjente gentog beskeden. efter lidt opvisning i aktivistisk mødeteknik med en vekslen mellem diskussion i små grupper og fremlæggelse i plenum, fastholdt aktivisterne blokaden.
Risikoen for et indgreb i blokaden med politi har været til stede fra første dag. Det samme har truslerne om arrest, bøder og erstatninger.
Det blev politiet, der forlod området først - men med en afsluttende melding om, at pladsen sandsynligvis vil blive ryddet i morgen på Vejdirektoratets opfordring.
Aktivisterne blev på byggepladsen trods politiets advarsler - og vedtog at mødes igen på pladsen i morgen klokken 6:30, til morgenkaffe og -blokade som sædvanligt.
 
-15-
Onsdag
14. Juni 2000
Aktivisterne blev fjernet af politiet
For første gang siden 31. maj er blokaden brudt - og grave-arbejdet er i gang. Arbejderne er under solid politi-opdækning, men graver nu i ådalen.
To busfulde betjente under kyndig ledelse af politikommissær Fin Hinnerskov ryddede området for aktivister. Rydningen foregik i en afslappet og god stemning, fuldstændig som aktivisterne havde lagt op til og øvet sig på. Kun en enkelt betjent havde sjusket med træningen og kom til at trække af sted med en ung pige på en lidt klodset måde.
De øvrige betjente og aktivister klarede den fælles opgave til UG, professionelt og med et godt humør, der lover godt for det videre samarbejde. Aktivisterne fik lov til at gå efter at politiet havde registreret navn og adresse.
Bagefter besluttede de 30 aktivister at afslutte denne del af kampen mod motorvejsbyggeriet - men vedtog også, at det blot var en kort pause inden næste aktion.
 

Se støttebreve fra politikere, forskere og græsrødder.

Blokaden blev opløst af politiet efter 15 dage, hvor på aktivisterne besluttede at stoppe for denne gang - så det gør dagbogen også.
 

efterspil
 
Politiet har efterfølgende oplyst, at der ikke vil blive uddelt bøder. Også Vejdirektoratet frafalder alle truslerne om erstatningsansvar. Dette var en glædelig overraskelse, men det store fremmøde af aktivister var sket på trods af truslerne og med fuld bevidsthed om, at det kunne være blevet en dyr protest.
 
De næste byggearbejder er en række andre motorvejsbroer. Jyder Mod Overflødige Motorveje mødtes til Stormøde i Silkeborg den 18. juni 2000 og besluttede at holde øje med disse byggeplaner og forberede kampen mod dem. Humøret er højt oven på den første vellykkede blokade - og nye og anderledes aktioner er på vej!
 

 
Dagbogen var et journalistisk eksperiment, der blev opdateret løbende under aktionerne via en almindelig mobil-telefon med SMS-besked. Det var faktisk en verdenspremiere, og kaldes i dag for moblog. Metoden er også brugt ved efterfølgende aktioner.

For flere oplysninger om Jyder Mod Overflødige Motorveje kontakt:
 
Arne Askjær - tlf: 3694 7889 - arne@JMOM.dk
Ellen Odgaard - tlf: 8689 2662
Nanna Kinch - tlf: 8675 3026 - nannakinch@JMOM.dk
Jette M. Søgaard - tlf: 8689 0762
Svend Vestergaard Jensen - tlf: 8618 9962 - svendvest@JMOM.dk

Opdateret 1. april 2002 - WebHamster@JMOM.dk: Tom Vilmer Paamand