Sådan ser et flertal ud!Efter folkeafstemningen om Amsterdam-traktaten...Af Tom Vilmer Paamand - juni 1998Endnu en folkeafstemning er overstået. Resultatet blev næsten lige så snævert, som den siddende regerings parlamentariske grundlag. Når omkring halvdelen af stemmerne går imod radikale ændringer i dansk politik og omkring halvdelen er for, opfatter politikerne det som en sejr. Da resultatet ved en mindeværdig afstemning blev lige modsat, reagerede regeringen fornuftigere: At befolkningen stod så delt måtte medføre et kompromis. Resultatet blev lidt af en fis i en hornlygte, men den efterfølgende afstemning efterlod trods alt et sæt spilleregler, der skulle tage hensyn til den udbredte modstand. Det får vi ikke denne gang, trods et par fornuftige udtalelser af statsministeren lige efter afstemningen. Opdelingen på JA- og NEJ-stemmer stod måske nok ret lige, men tallene kan også anskues på en anden måde. Hvis stemmerne opdeles på alle berørte parter - hele befolkningen - var det under en tredjedel, der støttede et JA. Resten var imod, stemte blankt, ugyldigt eller slet ikke. Dette resultat er ret normalt, for det danske demokrati balancerer oftest omkring midten, hvor et snævert flertal altså reelt styrer "mindretallet" på totredjedele. Blank diskriminering En fuldt legitim holdning som en blank stemmer tælles overhovedet ikke på valgdagen. Den smides i bunken med ugyldige stemmer og tælles først op i ugerne efter, når fintællingen har vurderet de gyldige. Blanke stemmer offentliggøres derefter som "blanke og ugyldige stemmer". 56.494 stemmer endte i denne gruppe under folkeafstemningen, men der er fortsat ikke sat tal på fordelingen inden for denne gruppe. Fintællingen fandt forøvrigt 1.540 flere NEJ-stemmer, hvor af 842 blev flyttet fra bunken med JA-stemmer. |
|
ValgrettenGrundloven § 29. Stk. 1. Valgret til folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.Valgloven § 4. Statsborgere fra de nordiske lande skal have opholdt sig lovligt her i landet uafbrudt i mindst 2 år, andre udlændinge i mindst 7 år. Personer, der er anerkendt som flygtninge i henhold til FN-konventionen af 1951 om flygtninges retsstilling, og personer, som må ligestilles hermed, kan naturaliseres efter 6 års uafbrudt ophold her i landet. Valgloven § 5. En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan naturaliseres efter 4 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået i 3 år. Ved 2 års ægteskab kræves 5 års ophold her i landet og ved 1 års ægteskab 6 års ophold. |